
ROT BALANS - JANT TAMİRİ
Aracınız kaza yaptığı zaman değil doğru Rot-balans ayarının bozuk olduğu; aracın yolda giderken fazla titremesinden veya aracın sağa sola çekmesinden anlaşılabilir. Araç sürücüsü kendisini güvende hissetmez. Uzmanlar her 5 bin ila 10000 km’de bir rot-balans ayarının kontrol edilmesi gerektiğini söylemektedirler. Eğer bir araç özellikle de çukurlu yollardan geçmişse rot-balans ayarının kontrol edilmesinde fayda vardır.
Şimdi de sırasıyla rot ve balans nasıl ayarlanır buna bakalım.
Rot Ayarı Nedir, Nasıl Yapılır?
Rot ayarının, tekerlekler arasındaki açının ve uzaklıkların birbirine eşit olması olduğunu söylemiştik. Bu durumda rot ayarı düzgün olan bir otomobilde tekerlekler arasında açı ve uzaklık farkı bulunmaz.
Eğer araçta rot ayarı bozukluğu varsa bu durumda araç yolda giderken sağa sola çekebilir ve hatta ileri derecede rot ayarı bozulmuş olan araçlar savrulabilirler de. Ayrıca rot ayarı bozuk olan araçların tekerlek dişlileri sıyrılır ve tekerlek çok daha çabuk eskir. Dönüş esnasında tekerleklerden ses gelmeye başlar. Direksiyonun doğrultusu ile tekerleklerin doğrultusu arasında fark bulunması da rot ayarının bozukluğunun sonucudur.
Rot ayarı yapılmadan önce araç rot ayarının yapılacağı istasyona yerleştirilir. İşi uzmanları tarafından her ihtimal düşünülerek araçtaki sıkıntının rot ayarından mı yoksa başka bir sebeple mi olduğu araştırılır. Rot ayarındaki bozukluk anlaşıldıktan sonra çeşitli sensörlerle araç tekerlekleri istasyonun yakınında rot ayarı programlarının bulunduğu bilgisayarlara bağlanır. Bu bilgisayarlar rot ayarının bozukluğunun derecesini bildirirler. Sonrasında ise rot ayarı yapılmaya başlanır ve her iki tekerlek te birbirine paralel olduğunda rot ayarı tamamlanmış demektir.
Balans Ayarı Nasıl Yapılır?
Balans ayarının yapılması için öncelikle aracın bütün tekerlekleri sökülür ve balans ayarının yapılacağı yerlere bu tekerlekler yerleştirilir. Ardından mutlaka jantların ve lastik basıncının normal olup olmadığına bakılır. Eğer herhangi bir bozukluk varsa önce bu hasarlar giderilir. Ardından bu cihazlarda tekerlekler döndürülür. Tekerlekler dönerken cihazın bağlı bulunduğu bilgisayar balans ayarının bozukluğunun derecesini bildirir. Ustalar da tekerleklerin gerekli yerlerine uygun ağırlıklar koyarak balans ayarını tamamlarlar. Bu tür balans ayarına dinamik balans ayarı denir. onarılmadığı için değer kaybeder. Paks Otomotiv aracınızın değerini korur.
Jant Tamiri Nedir? Nasıl Yapılır?
Jant tamiri, araçların lastiklerini taşıyan metal parçaların onarılması işlemidir. Zamanla, araç jantları yol şartları, çarpma veya darbelere bağlı olarak deforme olabilir. Bu deformasyon, jantın şekil bozukluğu, çatlak veya eğilme gibi sorunları içerir. Jant tamiri, bu tür hasarların giderilmesini sağlar ve aracın güvenli bir şekilde yol almasına devam etmesine yardımcı olur.
Jant tamiri işlemine başlamadan önce, jantın hasar durumu dikkatlice incelenir. İlk adımda jant, profesyonel ekipmanlarla ayrıntılı bir şekilde kontrol edilir. Eğer jantta çatlak, eğilme veya deformasyon varsa, bu sorunlar tamir edilebilir. Eğilmiş bir jant genellikle ısıl işlem uygulanarak orijinal şekline getirilir. Çatlaklar ise özel kaynak yöntemleriyle birleştirilir ve yüzey düzgünleştirilir.
Jantın tamir edilmesi sırasında dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli nokta, denge sorunlarının giderilmesidir. Jantın doğru şekilde onarılması ve balansının yapılması, araç sürüş güvenliği açısından oldukça önemlidir. Jant tamiri sonrasında, lastiklerin düzgün bir şekilde yerleştirildiğinden ve jantın düzgün çalıştığından emin olmak için test sürüşü yapılabilir.
Sonuç olarak, jant tamiri uzmanlık gerektiren bir işlemdir ve doğru teknik bilgiyle yapılmalıdır. Yanlış bir tamir, aracı daha büyük problemlere yol açabilir, bu yüzden profesyonel bir serviste tamir yapılması önerilir.